Likt Barabbas men ändå inte

Har du läst Barabbas av Per Lagerkvist? Vi läste den i skolan en gång och jag tror att jag var den enda som tyckte om den. Jag fastnade för Barabbas rövaren, han som driver omkring i världen och försöker att tro på Gud och Jesus, men inte kan. Varför? Jo för att han försöker.

Men i tro finns det inget mellanting. Du måste tro eller inte tro och om du inte tror, ja då tror du inte. Den som likt Barabbas försöker att tro kan inte tro just för att man försöker. Vilket för mig till Edith Södergran och hennes dikt ”Landet som Icke Är”. I sista versen står det ”och ett människobarn drunknar i ändlösa dimmor / och vet intet svar. / Men ett människobarn är ingenting annat än visshet. / Och det sträcker ut sina armar högre än alla himlar.”

Jag har precis börjat läsa en engelsk översättning av Tao Te Ching, och den verkar också ha lite samma tema.

Kommentera

