Dikter

Though my soul may set in darkness,
it will rise in perfect light.
I have loved the stars too fondly
to be fearful of the night.
Sarah Williams, ”The Old Astronomer”

Jag älskar dikter, och denna gör mig så glad. Den är så upplysande och hoppfull! Jag har funderat lite på varför jag är så förtjust i dikter, men så sällan tar mig tid att verkligen läsa dem. För att läsa dikter, det tar tid.Du läser inte bara texten i en dikt, du läser stämning och fart och nyanser och önskningar och drömmar. En dikt är så mycket mer än ord, den kommer sig inte till sin rätta om du inte tänkter medans du läser den, inte filosoferar lika noga över varje ord som poeten som skrev den. Dikter har mycket mening på liten yta, och lämnar ofta ännu mer för fri tolkning på läsarens sida…Idag ska vi ha en föreläsning som relaterar till Lila Abu-Lughods bok ”Veiled Sentiments” där hon berättar om en beduinfamiljs liv och deras relation till dikter, om deras sätt att bara uttrycka sina känslor i dikt. Mycket, mycket intressant bok.

Kommentera

