GTD – Hur och Varför jag kommer att klara av det

My all time favourite Brian Johnson of A Philisopher’s Notes lade just ut en video (vill du se finns den här) som passade väldigt bra in till vad jag håller på med just nu, nämligen hur man lyckas med det man satt sig för att göra. Summa summarum är att för att lyckas med något krävande måste man; 1. förstå hur svårt det kommer att bli, och 2. tro på att man klarar det ändå. Han utvecklar idén genom en övning där man ska svara på tre frågor, so here I go!🙂

My #1 goal: Att skapa ett system baserat på GTD som ger mig full kontroll över alla mina referensfiler, kalenderevents, framtidsplaner och att göra (inom en snar framtid) så att jag kan spendera mer tid till att göra det jag vill och det jag behöver göra, samt att använda det systemet till fullo i minst 3 månader.

Challenges I will face: Åhå, vars ska jag börja?😉

  1. Ge upp halvvägs in när det inte längre är roligt utan mest bara jobbigt.
  2. Att hoppa över något i boken för att det är för ”tjorvigt” (göra det ”someday=never”).
  3. Skjuta upp veckogenomgången för att jag vill göra något annat som känns viktigare-typ 3 veckor i rad tills jag är helt lost och ger upp.
  4. Skapa ett system som inte är riktigt bra nog, och sedan inte ta mig tid att ändra på det.
  5. Sluta att mata in material vart det ska för att jag väntar på att jag ska ändra i systemet först.

How I will meet those challenges:

  1. Skriva blogginlägg regelbundet så att om jag inte går igenom med det hela har jag evigt bevis på internet om hur jag inte ens har disciplin nog till att hålla vad jag lovar i 3 månader. Fixa ett startklart (men förbättringsöppet!) system innan jag börjar använda det (senast 24 December) så att jag inte snubblar för att jag aldrig fick systemet att fungera.
  2. Läsa igenom boken i flera omgångar och fokusera på att skapa klart ett område innan jag börjar på nästa. Reflektera över hur jag vill göra saker, och varför jag vill ha något på det viset.
  3. Om jag vill göra annat på fredag eftermiddag måste jag göra veckogenomgången i förväg.
  4. Om det behövs, välja en del ur systemet och fila på under veckogenomgången.
  5. Alltid följa systemet, även om jag inte är nöjd med det. Vill jag ändra så ska det definitivt göras, men tills dess ska systemet följas som det är.

Kommentera

