Jag + Onenote + GTD att-göra-listor = Nej

Jag har försökt att skapa ett system med onenote tags och gtd, och jag kan verkligen förstå hur fantastisk denna mindre utforskade del av Onenote är, men jag måste verkligen ge upp försöker trots min förälskelse i Onenote. Jag måste kunna ändra och peta i mina tasks var jag än är, och eftersom att jag sällan tar med mig datorn till skolan (då jag föredrar att göra första utkast och anteckningar på papper), så måste jag ha tillgång till dessa i mobilen.

Androidmobilen och Onenote (och skydrive) har inte världens bästa förhållande. Microsofts egna Onenote-app har inte taggar/flaggor som funktion (enorm blunder, tycker jag) och den alternativa appen Mobilenoter SE (finns även till plattor och iphone/ipad, dock är det en väldigt dyr betalapp men värt det om du använder den) som annars är helt fantastisk–och har taggfunktionen väldigt fint integrerad–syncar bara när man trycker på knappen. Det innebär att när jag vill titta eller ändra mina att-göra måste jag öppna app > trycka sync > vänta i en minut eller mer > titta/ändra (> eventuellt synca igen). Det fungerar inte, det tar för lång tid. I GTDboken står det att det ska ta mindre än 2 minuter att stoppa något i arkivet – hur mycket kortare borde det då ta att bocka av, läsa eller ändra i sin aktivitetslista? Inte längre tid i varje fall.

Det tog mig förvånansvärt lång tid att komma till den slutsatsen, så förtjust var jag i mjukvaran och hur snyggt det såg ut, men ibland får de eleganta lösningarna kliva bak i fårmån till de snabba.

Istället för Onenote så ska jag använda mig av appen Mobislenotes, vilken jag får förklara närmare någon annan gång.

Kommentera

