Terminsstart…

Sommaren närmar sig sitt slut och universitetsvärlden kommer allt närmare i fokus igen. Efter att ha spenderat en hel sommar med att moppa golv och städa toaletter så ligger motivationen för plugget återigen på topp. Jag må vara en aning spänd, för jag är reserv på kursen jag helst vill ta, men går det så går det, och går det inte så har jag en plan B.  Efter idoget sommartänkande har jag kommit fram till att jag vill bli bättre på att engagera mig inom det som är antropologiskt även utanför kurser, och det speciellt eftersom kurserna som är aktuella för mig just nu inte är antropologikurser.

Jag behöver se på tiden jag spenderar med att studera och tiden jag inte gör det mycket mer organiserat än jag har gjort nu. Mitt ”system” har varit att när det behövs läggas ned mer tid så gör jag det (vilken tid på dygnet/dag det än är) och när det behövs mindre har jag lagt ned mindre tid på det. Detta fungerar ju helt tydligt mindre bra när man inte har deadlines och föreläsningstider. Men jag vill inte heller ge mig själv speciella tider på dagen då jag ska plugga, flexibiliteten och möjligheten att ta igen det jag inte gjort i veckan på kvällar och helger är något jag uppskattat mycket.

Hur kan man då sätta ihop ett system för att hålla koll på hur mycket plugg man gör, vad man gör och när? Något slags loggsystem? Finns det en app för det? Ska jag skriva loggbok? Excel-blad? Det ska funderas på innan terminen startar igen.

Sedan har jag också hittat ett par antropologiböcker jag ska beställa och läsa, men det är ett annat blogginlägg det.

 

Kommentera

