GTD – Välja kalender – i papper eller elektronisk?

I GTD-systemet så är det en rätt så stor grej att ha ett system och hålla sig till det, vilket betyder att jag måste ställa mig en väldigt krävande fråga: Vem vinner, papperskalender eller elektronisk? Själv har jag använt mig, mer eller mindre lyckat, av båda två, och tycker att båda två har sina för- och nackdelar. Trots detta och en väldig massa funderande har jag inte lyckats komma på vilken av dem jag vill oåterkalleligen binda mig till för 3 månader minst. För att göra min diskussion (och förhoppningsvis svaret) tydligare och för att dela med mig till vem som en må dyka upp tänker jag redogöra för vad jag funderar över här. Märk väl att jag inte ännu nått så långt som till att diskutera kring fördelar mellan månadskalender, dag-för-dag, veckokalender etc.

För ett fungerande GTD-system så är det viktigt att kalendern bara innehåller tidsbestämda uppgifter. Allt annat har andra ställen att vara på. Kalendern är ingen att-göra-lista, den är en när-göra-lista. Därför blir då kalenderns arbetsområden:

  1. Ha alla tidsbestämda aktiviteter på samma ställe –> viktigt att alltid stoppa in föreläsningar/tandläkarbesök etc. i kalendern.
  2. Översikt över vad som måste göras, både per dag, helg och vecka –> viktigt att man tittar på kalendern.

Papperskalender – rolig

  • Känns underbar i handen när man har en man tycker om.
  • Mycket, mycket snyggare.
  • Kladd&ritbar när andan faller på.
  • Kan vika och stoppa ned andra papper i kalendern (scheman som man inte ids helt fylla i kalendern, biljetter etc.).

MEN

  • Lätt att lämna hemma om ”man inte ska göra något viktigt”
  • Ser efterblivet ut att plocka fram en kalender när man diskuterar utekvällar eller fikan med kompisar (ytlig orsak ja, men jag tillåter mig att vara ytlig ibland)
  • När man skriver för hand så hanterar man informationen på ett helt annat sätt än på mobilen (jag i alla fall)

Elektronisk – praktisk

  • Synkbar dator-mobil-platta.
  • Kan ändra mellan mån/vecko/dagskalendrar.
  • Har alltid med sig den.
  • Kan lägga in återkommande händelser fort.

MEN

  • Appar kan förändras till det sämre
  • Jag behöver egentligen inte ha min kalender på datorn eller plattan om jag har den på mobilen
  • Går mobilen sönder blir det väldigt jobbigt att klara mig bara en dag (fast eg. gäller samma sak om jag tappar bort papperskalendern, med skillnaden att då försvinner allt!)
  • Jobbigt att lägga in events från mobilen (sms, facebook etc) då jag inte kan se info + kalender samtidigt.
  • Lätt att haka upp sig på att formtera den i evighet så att den ska se perfekt ut – och perfekt sker aldrig.

Kan du gissa vilken slags kalender jag valt?

Inte jag.

Krav ett: det ska vara så lätt som möjligt att fylla i kalendern – båda har sina fördelar, men kalendern går för mig snäppet före för att jag kan stoppa in sådant som inte ännu är ifyllt så att jag inte tappar bort det under mellantiden

Krav två: viktigt att man tittar på den – den elektroniska är här snäppet vassare eftersom att jag har en widget så att jag kan se kalendern på mobilens startsida (??), plus att den kan skicka påminnelser.

Trots att denna diskussion inte innehåller ett resonemang i någon sorts organiserad form så har jag bestämt mig. För vad? undrar kanske du, eller hur vilket kanske kan ha mer vikt för ditt val mellan dessa. Jag valde papperskalender, och i slutändan valde jag det för att jag tycker om den mer. Jag har hittat ett märke jag älskar, med jättevackra framsidor och härlig, sådär halvgul färg på bladen. Jag tycker om de kalendrarna och jag vill verkligen ha en, så därför helt enkelt. Jag ska köpa en för att jag tycker om den, och det är trots allt mycket roligare att skriva i en kalender man älskar hellre än en som bara finns där. Jag hoppas på att det ska gå bra och att jag ska kunna vara konsekvent i att använda den, men vad vet jag egentligen? Vi får se hur det hela går, senast från och med den första januari så ska jag börja använda GTD-systemet, inga ursäkter!

Wish me luck!

Lämna en kommentar